Verksamhetsplan 2022-2023

VERKSAMHETSPLAN 2023-2024

Kooperativet VillMér ekonomiska förening            


Verksamhetsplan 1/5 2023– 30/4 2024


Bakgrund

Kooperativet VillMér ekonomiska förening är ett boendekooperativ. 

Föreningen bildades i december 2004 av två föräldrapar, då Liljeholmens Stadsdelsförvaltning försökte vräka de svårt funktionsnedsatta ungdomarna från den gruppbostad som enligt LSS var deras permanenta bostad.
Tvisten tvingade fram en lösning om övertagande av verksamheten för drift i egen regi. 

Kooperativet VillMér hyr lokalerna i andra hand av Hägersten-Liljeholmens stadsdel, som har förstahandskontrakt med Familjebostäder. De boende hyr i sin tur sina lägenheter av kooperativet.

 

Starten skedde den 1 oktober 2005 med två boende.
Fr.o.m. 2009 har kooperativet fyra boende.
Det är de fyra boende som är Kooperativet VillMérs medlemmar .

Styrelsen utses på årsstämman, som hålls före september månads utgång.

 

Målgrupp

Kooperativet VillMér erbjuder boende i egen lägenhet för vuxna personer med autism och kognitiv funktionsnedsättning, och med ett stort omvårdnadsbehov.

Åtagande

Alla boende har ett beslut om personlig assistans från Försäkringskassan.

Kooperativet VillMér åtar sig ansvaret för
- administration av de boendes personliga assistans

-  att skapa goda levnadsvillkor med bästa möjliga livskvalitet utifrån Försäkringskassans
  beslut i samråd med respektive gode män.
-  upprätta personliga genomförandeplaner med målbeskrivningar.  
-  att ge relevant utbildning/fortbildning samt handledning till anställda assistenter utifrån
  behov på olika nivåer, t.ex. i form av personalhandledning, chefshandledning och
  metodhandledning kring de boende.

 

Ledningsorganisation

Kooperativet VillMér har en verksamhetschef som har huvudansvaret för det pedagogiska arbetet samt för assistenterna vad gäller anställningar, schemaläggning, bemanning mm. Organisationen har även samordnare som har ett visst administrativt och ett visst pedagogiskt ansvar i assistansverksamheten.
Verksamhetschef och samordnare utgör tillsammans VillMérs ledningsgrupp.
Ledningsgruppen ska se till att Arbetsplatsmöten (APT) organiseras och genomförs var 6:e vecka med hela assistentgruppen. Ledningsgruppen planeras ha schemalagda möten med styrelsen var 6:e vecka och vid behov.

Metodik    

Kooperativet VillMér ska erbjuda och ge utbildning och handledning till assistenterna för att arbetet hos våra boende med autism samt arbetet med tydliggörande pedagogik ska fortsätta att utvecklas.

Pedagogik och metodik ska alltid vara specialanpassad utifrån var och ens behov. 

Vår målsättning är att ge de boende ökad förståelse och ökat inflytande i vardagen. De behöver möta en förutsägbar miljö med en "Känsla Av Sammanhang" (KASAM) i tillvaron, d.v.s. hanterbart, begripligt och meningsfullt och därigenom ges möjlighet till inflytande/egna val.
De boende ska ha tydliga beskrivningar och hjälpmedel kring sin kommunikation, t.ex. i form av objekt, foton, bilder och/eller personliga stödtecken.
För att säkerställa att alla assistenter strävar mot samma mål, så har varje boende en egen konferens med sin assistentgrupp och med möjlighet för ställföreträdare att delta, minst var 6:e vecka.


Kooperativet VillMér ska ge de boende stöd och hjälp till en meningsfull och berikande fritid utifrån var och ens önskemål och förutsättningar. Det kan t.ex. gälla planering och genomförande av utflykter, ridning, musikupplevelser, simning mm.


Under verksamhetsåret 2014-2015 skapades ett upplevelserum, kallat "Vita rummet". Målsättningen med rummet är att ge de boende anpassade, stimulerande och lustfyllda sinnesupplevelser (känna, höra, se) samt möjlighet till skön avkoppling.
I rummet finns ett hemmabiosystem med musikanläggning.


Under sommaren ska de boende som önskar, beredas möjlighet till aktivitetsveckor, det vill säga semester från sin dagliga verksamhet, och ska då erbjudas anpassade aktiviteter tillsammans med sina assistenter.

Kooperativet VillMér kan samverka med gode män till att ge de boende möjlighet att under några dagar byta miljö.


Under augusti 2023 planeras en vistelse på Mättinge för alla boende under några dagar.

Vid eventuell KRIS: En genomgång ska ske av det materiel samt matkonserver mm, som köpts in i händelse av att någon slags samhällskris skulle inträffa. Information hämtas från MSB (msb.se) där bl.a. en bra lista för ”Hemberedskap” finns. Inköp av radio, ficklampor, stora vattendunkar, lämpliga matvaror att ha i lager samt ett utökat förråd av hygienartiklar är några av gjorda inköp.

 

De individuella utvecklingsplanerna, "Genomförandeplan", ska kontinuerligt utvärderas och förnyas, dock minst en gång per år tillsammans med gode man. Planerna ska vara ett levande dokument och användas i det dagliga arbetet.

Samverkan med gode män ska alltid ske om det krävs förändringar.

Var och en av de boende ska också ha en journaldokumentation vad gäller läkarvård sjukhusbesök med orsak samt vilka vaccinationer personen fått.

Dessa journaler ska förvaras i låst skåp hos verksamhetsansvarig.

De boende ska få sitt assistansbehov tillgodosett utifrån gällande Försäkringskassebeslut.

Kommunikation med gode män och anhöriga är en viktig del i verksamheten.

Hela verksamheten ska kontinuerligt dokumenteras, utvärderas och utvecklas i alla delar.

 

Vår verksamhet ska ge de boende en trygg, stabil och förutsägbar verklighet med hög livskvalitet, nu och i framtiden.


Styrelsen i april 2023